جواب خودآزمایی زبان فارسی1نیمسال دوم
خود آزمايي درس پانزدهم : ( زبان شناسي چيست ؟( 1 ) صفحه 77
1- زبان شناسي مثل همه ي علوم ديگر – از روش هاي رايج در تحقيقات علمي ( مشاهده ، تجربه ،آزمايش و فرضيه سازي ) استفاده مي كند .
2- زبان شناسان براي حل مشكل دگرگوني زبان ، عامل « زمان » را كه موجب تحول وتغيير در زمان مي شود ،كنار مي گذارند و مطالعه ي تغيير و تحول زبان را به شاخه اي ديگر از زبان شناسي - به نام زبان شناسي تاريخي – مي سپارند .
3- مطالعه و تحقيق در يكي از گويش هاي مختلف جغرافيايي ، اجتماعي و . . .
4- باران ملايمی، نم نم مي باريد ، به طوري كه زمين را اندکی خيس مي كرد .
- از اين منطقه ، انواع خرما به دست مي آيد(به عمل می آيد) و در آن حيوانات بسيار گوناگوني زندگي مي كنند .
- بعد يوسف را به سرآن چاه بردند و لباس او را بيرون آوردند وبه كمرش طنابي بستند .
- وقتي به شهر بصره رسيديم ، به علت فقر ودرماندگي به ديوانه ها شبيه بوديم و مدت سه ماه بود كه موی خود را کوتاه نكرده بوديم .
5 – بارانكي : مفرد ، نكره ،عام ،مشتق / زمين : مفرد ، جنس ، عام ، ساده / خرما : مفرد ،جنس ، عام ،ساده
/ يوسف : مفرد ، شناس ، خاص ، ساده / زمين : مفرد ، جنس ، عام ، ساده / بصره : مفرد ، شناس ، خاص ، ساده
برهنگي : مفرد ، جنس ، عام ، مشتق / ديوانگان : جمع ، جنس ،عام ، ساده
6 - در خط نسخ حروف وكلمات ،زاويه دار و يك نواخت است و حرف ها در كنار هم چيده مي شوند ،در حالي كه حروف و كلمات در خط تحريري منحني ومتعادل اند . حرف ها با يك ديگر تناسب و تقارن دارند و بعضي حروف روي هم قرار مي گيرند . در اين خط به جاي زاويه ي حروف از قوس استفاده مي شود و حروف دندانه داركشيده نوشته مي شوند . به همين دليل ،خط تحريري نسبت به خط نسخ سريع تر نوشته مي شود و در زندگي كاربرد بيش تري دارد . البته هر دو خط جنبه ي كاربردي معمولي دارند و خط هاي هنري نيستند اما خط نسخ چون حروف را واضح و بر جسته نشان مي دهد ، براي آموزش و چاپ آثار مناسب تر است . خط تحريري ، خط معيار به حساب مي آيد .
وبلاگ "ويژه" (ادبيات) كاري از «رضـا اسعــدی و محمـد رحیـم پور »، مدرسان دانشگاه و دبیران زبان و ادبیات فارسی مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان سقز كه فعاليت خود را در سال تحصيلي 88/87 آغاز نموده است . این وبلاگ آمادگي خود را جهت درج مطالب و نظرات همكاران و صاحب نظران اعلام ميكند. همكاران گرامی ميتوانند مطالب خود را به صورت تايپ شده ،در قالب سي دي يا فلاش ارسال نمايند تا با نام آنان در وبلاگ ثبت گردد. اين وبلاگ هيچ گونه مسئوليتي در قبال محتواي مطالب ارائه شده از سوي همكاران ندارد.